Hoe word ik een succesvolle blogger #3 – toekomstplannen

06/10/2020 | 7 min read |

Ik denk erover na naast bloggen iets met video te doen, met name voor Instagram.

Mijn eerste maand als blogger zit erop en ik donder maar direct met de deur in huis: sommige dingen kunnen beter, maar ik ben zeer tevreden. Ik haalde een mooi aantal bezoekers binnen, kreeg veel bemoedigende complimenten en heb karrevrachten nieuw materiaal liggen. In m’n hoofd. Laat me je meenemen in mijn eerste 4 weken als blogger en lees hoe ik de komende periode voor me zie.

Begin bij het begin

Als je start met een Netflixserie, begin je bij het begin. Start daarom met de eerste en tweede blog van deze blogserie, respectievelijk getiteld kansloos en hoop. Zo weet je in ieder geval waar deze torie over gaat.

Even tussen ons: als je de Netflixserie ‘Undercover’ wilt kijken, begin dan bij de laatste aflevering. Ben je d’r na een klein uur vanaf.

Eerst even de cijfers

De eerste 2 weken was er natuurlijk een enorme boost in verkeer. Natuurlijk omdat (i) m’n moeder de eerste blog deelde en daarmee superveel verkeer realiseerde en (ii) omdat een bericht waarbij je vertelt dat je start met je eigen blog veel verkeer naar je site trekt. “Zou het hem lukken?”

Na 2 weken is het nieuwe er al een beetje vanaf. En dat merk ik ook in verkeer.

Zo kwamen er de eerste 2 weken 977 bezoekers een blogje lezen, waar dit in de 2 weken daarop 627 bezoekers waren. Geen verrassing, wel jammer.

De Analytics-resultaten van afgelopen 2 weken

Als ik mijn rekenkundige talent even loslaat op deze som, dan kom ik uit op een verbluffend totaal van 1604 bezoekers. Keurig. Hoeveel floes levert me dat op? Weer even rekenen.

€ 0,20 per klik op een advertentie, doorklikratio van 2%. 1.602 * 0,02 = 32,08. Dat betekent 32 klikken maal € 0,20 is € 6,40. Zo de offerte voor m’n plezierjacht maar even aanvragen.

Maar wacht eens. Als ik Google Analytics – een van ’s werelds knapste statistische programma’s – de berekening laat doen, dan komt er een ander aantal bezoekers uit; 1596.

De Analytics-resultaten van eerste maand

Verdomme. Probeert Google me hier bewust een oor aan te naaien? Mij een beetje 8 bezoekers door de neus boren, wie denken ze wel niet dat ze zijn? Een grootmacht op het gebied van zoekopdrachten, data en andere meuk? Kut, klopt. ik sta machteloos. Ik ga dit tot op de bodem uitzoeken. (Lees: ik ga Hessel, de bouwer van deze legendarische website, vragen hoe dit zit. Wordt vervolgd.)

Even terug naar de real deal. Bezoekers naar m’n blog krijgen. Hoe doe ik dat nu en hoe zou ik het moeten doen?

Blogs delen via social media

Ik gebruik verschillende social media om m’n stukken te delen; LinkedIn, Facebook en Instagram. Vooralsnog deelde ik alle blogs op alle drie kanalen, maar dit ga ik binnenkort veranderen. Ik merk namelijk dat de huidige content goed werkt op zowel LinkedIn als Facebook, maar dat Instagram wat betreft engagement en bezoek achterblijft. En dat terwijl ik daar de meeste volgers op heb. Hoe kan dat?

Instagram

De eerste oorzaak is denk ik dat Instagram een visueel platform is en ik de focus nog te veel op m’n blogs leg in plaats van goede foto’s. Ik moet meer als visuele influencer gaan denken, maar vind het toch lastig. Het werkt echter wel. Bij veel bekende instagrammers heb je immers geen flauw idee wat ze precies doen – behalve instagrammen. Daar kom je pas achter als je ze een poosje volgt. Ik moet meer die kant op, wat betreft Instagram dan.

Wel leuk: al best veel mensen (19) zijn me op the Gram gaan volgen vanwege m’n blogs. Als jullie m’n content ook nog even liken, dan wordt het misschien nog wat. Alleen samen, juist nu.

Oh, memes. Ik moet als de sodemieter memes gaan delen. Veel mensen die bekend werden via Instagram, kunnen stiekem niet zoveel. Maar ze deelden leuke memes, dus nu pochen ze met Rolexen en vegen ze hun reet af met hondertjes. Nu kan ik wel iets. Dat in combinatie met het delen van memes moet toch wel een succesformule zijn?

LinkedIn

LinkedIn gaat gewoon als een tiet. Deed het altijd al, maar ook nu stelt dit veelal uit creatieve duizendpoten, geroemde goeroes en zelfbenoemde professionals bestaande platform niet teleur. Met een gemiddeld bereik van 2.100 gebruikers per gedeelde blog hoor je mij niet klagen.

Oké, één klein klaagje dan: stop met het sturen van InMails voor fucking junior-vacatures. Ik ga niet voor bruto € 1.526,4 je content managen. Ik ben op jacht naar Bentleys met Gucci-print, geen maand huur in Amsterdam.

Facebook

Los van dat Zucc het niet zo nauw neemt met privacy, vind ik niet zoveel van Facebook. Het bestaat en ik deel er blogs op omdat ik een account heb. Soms krijg ik een like, soms ook een reactie. Daarmee is de kous wel af.

Bezoek vanuit de zoekmachines

Ik heb nog niet bijster veel bezoek vanuit zoekmachines, op een enkeling na. M’n website begint nu pas wat te ranken in de zoekresultaten, dus ik kom een andere keer wel terug op deze manier van verkeer genereren. Als ik iets met trots kan melden bijvoorbeeld. Nu komt het zo sneu over.

Hoe krijg ik meer bezoekers op m’n website?

Als we ervan uitgaan dat m’n content gewoon goed is – spoiler alert: dat is het – dan kan ik een aantal dingen doen om meer bezoek te krijgen. Want onthoud: zonder bezoekers geen deurklinken van diamant en goud in de tand. Om meer bezoek op m’n blog te krijgen, kan ik een aantal dingen doen:

  • zieke clickbait-artikelen schrijven;
  • schrijven over populaire nieuwsberichten om liefhebbers van snel nieuws te bereiken;
  • handleidingen (how-to’s) over hele basale onderwerpen schrijven voor mensen die zelf niet kunnen nadenken;
  • lijstjes over wat dan ook schrijven, (wedden dat je klikt op ‘De 100 beste films van Nicholas Cage’);
  • interviews met bekende Nederlanders als Famke Louise of Jort Basement.

Is dit mijn stijl? Niet per se, alhoewel ik wel iets met lijstjes kan gaan doen. Maar dan niet over die alledaagse dingen zoals ‘De 10 leukste dingen om te doen in Amsterdam’, maar meer in de richting van ‘De 10 kutste nummers uit de Nederlandse Top 50’. Dat is wel vet.

Of ‘8 Eredivisievoetballers met een raar hoofd’. Ook vet.

Ik denk dat ik goud in handen heb. Ik ga er binnenkort wel even mee testen. De uitkomsten vind je natuurlijk weer in in deze blogserie, misschien de vijfde of zesde aflevering.

Video’s?

Of misschien video’s. Je weet wel, bewegend beeld. Heb ik meteen m’n koppeling met Instagram. Daar ben ik immers nog een beetje naar op zoek. Ik heb wel een vraag: verlies ik niet meteen al m’n geloofwaardigheid als blogger als ik m’n porem ga vastleggen op video? Ik vind het wel leuk, maar ook spannend. Even nadenken hoor.

Ooit deed ik al dingen voor de camera! (Ging best goed.)

Misschien moet ik het crossmediaal inzetten. Dat ik stukjes uit m’n blogs ga voorlezen op beeld. Dan spreek ik de generatie van nu aan in de contentvorm die zij prettig vinden, met het soort content dat ik leuk vind om te maken. Wat kan er nu moeilijk zijn aan voorlezen op beeld? (Willem-Alexander, looking at YOU!)

Genoeg stof tot nadenken dus. Ik ga afronden, ik zit alweer veel te lang te pennen.

Verdict

Al met al ben ik tevreden over m’n eerste maand. Ik merk ook echt dat het bloggen me bakken energie geeft. Best speciaal in een deprimerende tijd als deze. Komt vast wel goed, hoewel ik het doel rijk worden misschien moet bijschaven. Nee, dat ga ik helemaal niet doen. Hier met die moneys.

Mazzel!

I.


Imgerd Friso

Like je dit en ben je hip and happening? Volg me op Instagram. Vond je dit interessant en ben je zakelijk? Volg me op LinkedIn. Zo blijf je lekker op de hoogte.