Hoe word ik een succesvolle blogger #1 – kansloos

07/09/2020 | 5 min read |

Dit ben ik, Imgerd, en ik wil graag een succesvolle blogger worden

Mijn website is live, de eerste blogs zijn geplaatst en daarmee is mijn nu al adembenemende reis naar het worden van een invloedrijke blogger gestart. In deze tweewekelijkse blogserie neem ik je mee op mijn reis naar Bentleys met Gucci-print, plezierjachten met helikopterdeks en champagne sproeien in Saint Tropez. Ja, ik wil rijk worden met bloggen. Of dat gaat lukken? Vast niet. Maar zoals onder menig Instagrambericht prijkt: ’it’s not about the destination, it’s about the journey’.

Bloggen om rijk te worden is een vrij dom plan

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: een boodschap overbrengen via video’s of foto’s is het nieuwe bloggen. Of dit nu gebeurt via het populaire Tiktok of het inmiddels ingeburgerde Youtube of Instagram, de boodschap komt over. Doel bereikt. Althans, vaak is het doel centen pakken. Maar dat terzijde.

Nu ben ik gezegend met een vlotte pen en hier en daar wat zelfrespect. In tijden van theatraal voor een camera poseren, vrij overbodige eigenschappen. Begrijp me niet verkeerd, lang niet iedereen die z’n centen verdient met social media is aandachtsgeil. Een aantal zijn zelfs erg vermakelijk. Maar veel ook niet.

Weinig influence

Helaas ben ik (nog) geen influencer die z’n verhaal echt professioneel met foto’s en video’s vertelt. Ik plaats zo nu en dan wel iets over m’n leven, maar voel me gewoon niet zo prettig bij de gedachte dat ik (i) interesse in anderen moet veinzen, (ii) kutproducten moet aanprijzen of (iii) met verschillende outfits naar een mooi muurtje moet zoeken zodat ik de perfecte foto kan schieten.

Daarom ben ik tegen beter weten in toch deze tekstuele expeditie gestart. Lastig rijk worden dus.

Volg mij en noem jezelf ‘early adopter’

Ik gebruik Instagram overigens wel om iedereen op te hoogte te houden van mijn (soms) boeiende leven, muzikale vondsten en nieuwe blogs op deze website. Genoeg redenen om me even te volgen, toch? Misschien zit die carrière als Instagram-influencer er dan toch nog in. Natuurlijk wel gepaard met daadwerkelijke inhoud in de vorm van deze blogs, voor zover je dat inhoud wilt noemen.

Een frisse wind op het gebied van blogs

Qua schrijven verwacht ik veel toe te voegen aan het huidige assortiment bloggers. Zo ben ik een van de weinigen die woorden als fatoe, contemporain en opflikkeren in één zin gebruikt en houd ik (nog geen) rekening met adverteerders die m’n content sponsoren. Oh, en ik heb wel een interessante kijk op situaties in het leven. Als je me een beetje volgt, merk je dat vanzelf.

Goed om te weten: ik beleef deze expeditie vooral onder het mom van ‘once you’ve hit rock bottom the only way is up’. In mijn geval staat ‘rock bottom’ gelijk aan geen bezoekers. Want dat is waar het uiteindelijk om draait bij een succesvol blog, niet? Bezoekers. Meer bezoekers betekent meer money en dus meer gekke waggies voor de deur. Helaas heb ik momenteel geen enkele bezoeker. Behalve ikzelf en een getalenteerde motherfucker genaamd Hessel, die deze website bouwde.

De treurige cijfers van mijn avontuur tot dusver

Bekijk de schrijnende cijfers van het bezoek op m’n site hieronder en bedenk dat ik dit moet omtoveren tot een winstgevende website.

Zo zien de cijfers er in Google Analytics uit; vrij weinig bezoek

Dit is het bezoek van de afgelopen twee weken. 23 bezoekers; ikzelf en Hessel, waarschijnlijk tijdens het optimaliseren van de pagina’s en blogs. FYI: de pagina die we het vaakst openden – die losse / – is de homepage van de website. Je ziet wel aan de URL waar de andere vier pagina’s je naartoe sturen.

De conclusie na de eerste blog? Na het schrijven van een paar blogs ben je nog niet rijk. Helaas. Maar ook ik wil m’n gezicht in dure dagcrème duwen, dus ik ga door. Het leven van een ambiërend influencer gaat niet over rozen.

De beste stuurlui staan aan wal

Wat ik trouwens grappig vind aan andere bloggers die schrijven over hoe je een succesvolle of goede blogger wordt: veel schrijven kut, weinigen hebben een duidelijke mening en bijna niemand is écht succesvol. Daarin ga ik verandering brengen. (Ik ga het in ieder geval proberen.)

Enerzijds probeer ik je dus gewoon te vermaken met m’n stukken, waar ik je anderzijds laat zien hoe makkelijk of moeilijk het écht is om een succes van je eigen blogwebsite te maken. In de andere blogs op m’n site raaskal ik trouwens gewoon over andere zaken in het leven, maar met deze blogserie heeft deze website in ieder geval een rode draad.

Iedere twee weken zie je of ik stijg in bezoek of verder afdaal in de duisternis van het wereldwijde web. Mijn reis naar het worden van een succesvolle blogger is van start gegaan. Hopelijk zie ik je terug bij het volgende stuk.

I.


Imgerd Friso

Like je dit en ben je hip and happening? Volg me op Instagram. Vond je dit interessant en ben je zakelijk? Volg me op LinkedIn. Zo blijf je lekker op de hoogte.