Wat heb je aan 10.000 volgers als je iedere avond alleen eet?

03/02/2021 | 5 min read |

Je likes betekenen niets in de echte wereld

Als de fervent watersporter die ik ben, surfte ik afgelopen week weer eens op de deinende golven van het internet. Hier stuitte ik op een video van een eind-twintiger die zijn vriendin filmde. In de video was te zien hoe een vlotte meid opgewekt en vol energie foto’s en video’s voor social media maakte. Er leek geen vuiltje aan de lucht, totdat ze haar telefoon weglegde.

Opeens was ze geen schim meer van de vlotte meid die ik tien seconden geleden zag. Haar net zo rechte schouders hingen plots als de tuinen van Babylon en zo fier als ze net haar buste toonde, zakte die abrupt ineen. Voor de lens ademde haar mimiek ‘geluk’. Even later schreeuwde het ‘depressie’.

D’r vriend lachte hartelijk, alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat ze zich anders voordeed op social media.

De normaalste zaak van de wereld

Misschien is jezelf anders voordoen op social media ook wel de normaalste zaak van de wereld. Dat is juist het schrijnende. En begrijp me niet verkeerd; niet iedereen doet zich anders voor op social media. Social is in veel opzichten fantastisch.

Getalenteerde fotografen delen hun foto’s en bereiken nieuwe fans, jonge producers plaatsen eigen muziek en tekenen via-via bij hun favoriete label en ambitieuze schrijvers delen hun mening via blogs. Tal van mogelijkheden, mits je er goed mee omgaat.

Want je likes betekenen niets in de echte wereld. Je huurbaas accepteert geen lovende reacties. En wat heb je aan duizenden volgers als je iedere avond alleen eet? Social moet een verlengstuk zijn van jezelf. Geen vervanging.

Er zijn naar mijn weten drie grote valkuilen wat betreft social media:

  1. Jezelf anders voordoen
  2. Jezelf vergelijken met anderen
  3. Dave Roelvink volgen

Valkuil 1: jezelf anders voordoen op social media

Dit scenario beschreef ik in mijn introductie; vlot meisje maakt blije video’s voor social media, maar hikt offline tegen een depressie aan.

Tuurlijk begrijp ik dat je je sombere kant liever niet toont op social. Maar waarom lieg je over wie je bent of hoe je je voelt? Als jij een sippe dag hebt en denkt dat je blijheid moet faken voor je achterban, heb ik een gouden tip voor je:

NEEM GEWOON EEN DAG GEEN VIDEO’S OP.

Hoe moeilijk is het? Je volgers kunnen heus wel een dagje zonder een update over hoe scheel je chihuahuahahuaua nu weer uit z’n doppen kijkt.

Bang dat je engagement daalt en je bij je volgende post minder mensen bereikt?

NEEM EEN MAAND GEEN VIDEO’S OP.

Je zit er veel te diep in.

Valkuil 2: jezelf vergelijken met anderen op social media

Dan het tweede scenario; jezelf vergelijken met anderen op social media. Een valkuil waar ik zelf ook regelmatig in pleur. Ik volg op Instagram een aantal artiesten, voetballers en andere mensen met een flink inkomen of vette baan. Ambitieus als ik ben, vraag ik me dan weleens af: waarom zij wel en ik niet?

Dat slaat natuurlijk nergens op. (Mijn tijd bij Ajax komt nog wel.) Ik ben 26 en heb de wereld aan m’n voeten liggen.

Toch is er dan altijd weer dat stemmetje in m’n hoofd dat zegt: ‘Helemaal leuk vriend, maar er zijn zat jongere mensen die al multimiljonair zijn. Je bent niet goed genoeg!’

En ik ben niet de enige die daar last van heeft. Zo is er zelfs een ‘social comparison theory’ die bewijst dat mensen de natuurlijke drive hebben zichzelf met anderen te vergelijken.

We halen onszelf omlaag door te vergelijken met mensen die het beter voor elkaar hebben en boosten onszelf door te vergelijken met mensen die het een stuk minder voor elkaar hebben.

Om die reden kijken mensen ook naar Temptation Island, denk ik.

Valkuil 3: Dave Roelvink volgen op social media

Wat een flapdrol.

De vicieuze cirkel van social media

En nu the main problem. Wanneer jezelf vergelijken met anderen op social media samenkomt met jezelf anders voordoen op social media, ontstaat er een vicieuze cirkel die zich als een olievlek onder andere gebruikers verspreidt.

  1. Ik zie een post waarin iemand gelukkig en succesvol oogt
  2. Dat maakt mij somber, maar dat mag niemand zien
  3. Daarom maak ik een post waarin ik gelukkig en succesvol oog
  4. Jij ziet mijn post
  5. Dat maakt jou somber, maar dat mag niemand zien
  6. Daarom maak jij een post waarin je gelukkig en succesvol oogt
  7. Iemand anders ziet jouw post.
  8. Repeat.

Kijk, als we allemaal continu blij en uitermate succesvol waren, dan was er niet zoveel aan de hand. In dat geval werd het hooguit een wedstrijdje wie de meeste Rolexen om z’n pols heeft. De werkelijkheid is anders. Daarom is het belangrijk dat je grip houdt op de realiteit.

Social media zijn leuk om inzicht te krijgen in bijvoorbeeld het leven van je favoriete voetballer, artiest of fashion-icoon, maar denk niet dat wat zij doen de standaard is. Als dit wel zo zou zijn, dan zou het modaal inkomen wel een half miljoen per jaar zijn.

Maar da is nie.

Wees gewoon jezelluf

Blijf weg van bovenstaande cyclus en doe jezelf niet anders voor op social media. (Of in het echt.) Neem effe een dag geen Stories op als je je kut voelt of plaats lekker een foto van afgelopen weekend. Weten je volgers veel.

En het is misschien een beetje de pot verwijt de ketel, maar probeer zo weinig mogelijk te vergelijken met anderen. Weet dat die extravagante levensstijl niet de standaard is. Richt je lekker op jezelf.

Of zoals een Griekse filosoof ooit al zei: ‘You do you, queen. SLAAAAY!’


Imgerd Friso

Like je dit en ben je hip and happening? Volg me op Instagram. Vond je dit interessant en ben je zakelijk? Volg me op LinkedIn. Zo blijf je lekker op de hoogte.